راه پله آجری

راه پله ، مسیر ارتباطی بین طبقه ها می باشد. راه پله ها باید با رعایت تمام نکات اجرایی و با روش اصولی ساخته شوند. شکل راه پله و میزان راحتی و ایمنی آن در فروش و قیمت ساختمان، تاثیر دارد. فضای موجود در راه پله ، بهترین منطقه برای تزیین و زیبا جلوه دادن ساختمان است. راه پله برای نما سازی، در همه مناطق مورد توجه قرار می گیرد. راه پله آجری نمایی سنتی و شیک به ساختمان می دهد. آجر چینی راه پله باعث می شود، زیبایی آن چندین برابر شود‌. در این مقاله طریقه ساخت پله با آجر را به شما آموزش می دهیم.
 

راه پله آجری
 

با انواع آجر نما پلاک آشنا شوید 


نکات مهم در آجر چینی راه پله

برای آجر چینی راه پله باید به بعضی نکات برای زیبایی و امنیت پله ها توجه کرد. بعضی از این نکات در پایین ذکر شده است.

کیفیت و اندازه مواد ساخت راه پله:

ساخت درست راه پله ، از نکات مهم و اصلی در ساختمان است. مقدار سیمان و ماسه، باید باهم متناسب باشند که بتوان ملات مناسبی با مخلوط کردن آنها ساخت. باید کیفیت سیمان و ماسه هم مناسب ساخت راه پله باشد.
 آجر سطح پله

ابعاد استاندارد:
 

رعایت ابعاد استاندارد، از نکات اجرایی مهم راه پله می باشد. نکاتی مثل شیب استاندارد، طول و عرض درست و ارتفاع مناسب از نکات مهم است که رعایت آنها به امنیت پله ها هم کمک می کند‌. راه پله باید با توجه به میزان رفت و آمد و نوع استفاده از آن ساخته شود. مثلاً در آپارتمان های مسکونی طول هر پله باید برابر با ۹۵ تا ۱۲۰ سانتیمتر باشد. عرض آن هم باید بین ۳۰ تا ۳۳ سانتیمتر باشد و ۱۷ تا ۱۹ سانتیمتر هم باید برای ارتفاع پله در نظر گرفته شود. البته این ابعاد با توجه به مساحت زمین احتمال تغییر دارند.
 
آجر پله قدیمی

حداکثر تعدادِ پله:
 

ساخت پله های متوالی در هر قسمت راه پله، قانون خاص خود را دارد. تعداد پله ها در هر قسمت تعیین شده است و از آن تعداد بیشتر نباید باشند. از پاگرد میتوان بعد از تعدادی از پله ها استفاده کرد. اگر تعداد پله ها خیلی زیاد بود باید آنها را به دسته های ۱۲ تایی تقسیم کرد و برای استحکام آنها در راه پله از پاگرد استفاده کرد.
 

ساختن راه پله آجری
 

آموزش ساخت پله با آجر

برای آجر چینی راه پله به سیمان، ماسه و آجر نیاز است.
آن مقدار ماسه که مورد نیاز است را در روی زمین در نزدیکی راه پله بریزید به طور مثال ۵۰ متر مکعب ماسه بریزید.بعد سیمان را روی ماسه ریخته و با بیل آنها را با هم مخلوط کنید. برای آن مقدار ماسه ۱۲۵ کیلوگرم سیمان استفاده می شود.
وقتی آب را به این مخلوط خشک اضافه کنید، ملات ساخته میشود.شمشه را به شکل افقى روى زمین ابتدای راه پله قرار دهید و با استفاده از متر فاصله ى عرض پله را مشخص کنید.طول پله را در امتداد شمشه و با متر تعیین می کنید.
ملات ساخته شده را در کنار شمشه ریخته و به وسیله كمچه آن را صاف و پهن کنید.برای انجام بهتر آجر چینی راه پله باید سه قدى ابتدا را در كنار شمشه قرار دهید و فاصله ى آن را با متر، تعیین کنید.
سه قدی را باید با تراز به شکل ضربدرى، تراز کرد. به این شکل میتوان شیب راه پله را تنظیم کرد.بعد از پهن شدن ملات، آجر انتهای كار را با توجه به نقشه كار، در مکان مورد نظر قرار دهید و با تراز آن را تراز کنید.
باید آجرها را نسبت به هم با شمشه و تراز، تراز کنید.بین آجر ابتدا و انتها بندکشی کنید، ملات ردیف اول را در امتداد ریسمان بریزید و پهن کنید.دیگر آجرها را هم بر اساس نقشه ى كار، با پیوند كله و راسته در محلی که باید باشند قرار دهيد.
با توجه به عرض دیوار به اندازه ى 21 سانتیمتر پشت كار را، آجرچينى كنيد. دیوار از لحاظ عرضی هم باید تراز باشد.
آجر پله در دکوراسیون


اجر نما نسوز ارزان 


برای آجر چینی راه پله بعد از هر بار ریختن ملات باید آن را با کمچه پهن کرد.در این مرحله آجرهای ابتدا و انتهای ردیف دوم هم گذاشته می شوند. بعد از آن باید با استفاده از قسمت عمودى تراز، آن ها را به شکل شاقولى تنظیم کرد.
سومین ردیف راه پله را هم مثل ردیف اول آجرچينى كنيد.بعد از ريسمان كشى، عرض راه پله را بر اساس نقشه كار، آجرچينى كنيد.بعد از پهن كردن ملات و بستن ريسمان كار، آجرها را به شکل هره اى در امتداد ريسمان قرار دهيد. در اين مرحله قسمت عمودى و افقى آجرهای هره اى را تراز كنيد.با شمشه، باید راستای كار در عرض پله را كنترل کرد.آجرهاى هره اى برای پشت كار را با رعايت شاقول و تراز بودن، نصب كنيد. با انجام این مرحله اوّلين پله آجرى را درست کرده اید.



ايميل :
موبايل :
آدرس :
تماس با واحد فروش ارتباط از طریق واتس آپ